Viime kerralla puhuttiin hieman ongelmalähtöisesti oppimisesta ja aloitettiin kurssin sisältöihin kuuluvaa, lähes kokonaan wikin kautta suoritettavaa ryhmätyötä.

Wikin käytön epävarmuus

Ajatus kommunikoinnista pelkästään itselle vielä melko vieraan wikin kautta vähän arastuttaa: miten asioista voi jouhevasti sopia netin kautta, kun vastauksiakaan ei saa ihan heti ryhmältään niitä kysyessä? Toisaalta tekemällä oppii: ryhmätyön tekemisen tavat tuntuivat juuri hetki sitten avautuvan ihan eri tavalla, kun lisäsin wikiin ryhmämme keskusteluun liitetiedostona omat ajatukseni aiheestamme omien kommenttien kera.

Toisaalta yhä myös kysymyksiä herää nimenomaan käytännön puolesta: onko tämä nyt se tapa käyttää wikiä jota tässä haetaan? Olisiko tuon alustavan tekstini pitänyt olla pidempi, lyhyempi, jotenkin erilainen? Kommunikoimmeko me pääasiassa wikin puolella vai lisäämmekö tekstiin liittyvät kommentit tiedostoihin itseensä? Vai pitikö niitä kommentteja nyt olla siellä alunperinkään, pyörivätkö ne vain häiritsevästi tiellä?

Näin moninaisia huolia wikin käyttö ryhmätyön välineenä vielä herättää, mutta toisaalta olen lohduttautunut sillä että jos olen kymmenisen vuotta pystynyt käyttämään nettifoorumeita kokonaisten vuoropohjaisten tarinoiden kirjoittamiseen, ei yksi aikanaan loppuun asti saatettava ryhmätyö voi muodostua ylivoimaiseksi. Sitä paitsi jos wikiä on käytetty aikaisemminkin esimerkiksi työelämässä, miksi se ei toimisi nytkin. Uutena asianahan tämä taisi tulla lähes kaikille kurssin osallistujille, joten en luultavasti ole hämmennykseni kanssa yksin.

Ongelmalähtöinen oppiminen

Ongelmalähtöistä oppimista olen kuullut sattumalta juuri viime päivinä kehuttavan kovasti ja lupaavalta kuulostavat myös materiaalissa luvatut asiat: Ongelmalähtöisen oppiminen kerrotaan tukevan muunmuassa tiedon soveltamista, opiskelijalähtöistä ja itsenäistä opiskelua sekä vuorovaikutus- ja ryhmätaitoja. Kaikki nämä kuulostavat ainakin omaan korvaan sellaisilta asioilta, mitkä voisi kernaasti lisätä ensimmäisessä oppimispäiväkirjamerkinnässäni mainitsemiinin tavoitteisiin.

Kysymyksiä ongelmalähtöisen oppimisen teoriasta ei herännyt ainakaan enää ryhmätyön ensimmäisen vaiheen jälkeen sen ihmeemmin - tämäkin asia nimittäin tuntui selkenevän huomattavasti, kun se sovellettiin käytäntöön ryhmätyön aloittamisen muodossa. Se jäi kuitenkin itseä pohdituttamaan, onko tällainen ongelmalähtöinen oppiminen aina ryhmässä tapahtuvaa? Vai voisiko esimerkiksi opinnäytetöiden tekemistä pitää ongelmalähtöisenä oppimisena: alussahan määritellään aina tutkimuskysymys, jolla on tärkeä merkitys koko tutkimukselle. Ainakin hyvän samankaltaisesta ajatuksesta tuntuisi ainakin omasta mielestä olevan kysymys.

Omat tavoitteet kurssille - päivitettynä

  • Oppia jotain uutta sekä verkkotekstien kirjoittamisesta että niiden lukemisesta
  • Hankitun osaamisen sanoiksi pukeminen ja hahmottaminen
  • Itseilmaisunsa selkeyttäminen tai ainakin tarpeen vaatiessa sen tiivistäminen
  • Ongelmalähtöisen oppimisen hyödyntämisen oppiminen