Kurssin viimeinen opintokerta oli neljä päivää sitten, aiheena oli hyvin pitkälti "normaalit" kurssin päätökseen liittyvät rutiinit kuten itsearviointi, sekä nämä oppimispäiväkirjat.

Arvioinnin pohjana käytetiin seuraavaa sivustoa: http://socrative.com/
Pidin tätä mielenkiintoisena tapana tehdä tämän yleensä joka kurssin loppuun kuuluvan arvioinnin - vastaaminen oli jotenkin paljon jouhevampaa, kuin paperiversioille. Samoin wikissä täytettiin arvioinneille varattua sivua ja koska kurssia, sekä omaa työskentelyä jo arvioitiinkin muita reittejä, en katso aiheen käsittelyä tarpeelliseksi enää tässä oppimispäiväkirjassa.

Blogiartikkelista ja 3 opintopisteen tehtävästä

Kuten mietin viime kirjoituksessani, olisin ehkä valinnut kurssiin kuuluvaa blogiartikkelia varten toisenlaisen aiheen mikäli alkaisin päättää aihetta nyt kurssin edettyä. En ole jälkikäteen ajateltuna tekstini aiheeseen erityisen tyytyväinen, vaikka kirjoitusta hioinkin parhaani mukaan myös itseä tyydyttävämpään suuntaan.

Eräänlainen "uusi yritys" tuntuikin olevan omaan kurssisuoritukseeni kuulunut 3 opintopisteen tehtävä: tehtäväkseen sai valita muunmuassa toisen blogiartikkelin kirjoittamisen ja tartuin siihen. Ensin aiheen keksiminen tuntui ihan yhtä haastavalta, kuin viimeksikin, mutta käytyäni 29.11. Apulanta-yhtyeen keikalla Nightclub Tähdessä, syntyi artikkelin aihe melko näppärästi: miksipä ajankohtainen, Oulussa tapahtunut keikka ei voisi olla aiheena opiskelijablogissa? 3 opintopisteen tehtävää ei ole lähtökohtaisesti ilmeisesti tarkoitus julkaista Opiskelijan ääni-blogissa toisen blogiartikkelin tapaan, mutta joka tapauksessa päätin pyrkiä kirjoittamaan keikkaraporttini ikään kuin se blogissa julkaistaisiin. Tämän tehtävän suhteen harmittaa lähinnä se, että aikaa sen hiomiseen ei jäänyt yhtä paljon kuin ensimmäisen blogiartikkelin kanssa, vaikka aihe olikin hieman mielenkiintoisempi kuin moneen kertaan tahkottu ajanhallinnan kysymys.

Kuinka kävi kurssin tavoitteiden?

Näin kurssin loppupuolella lienee aiheellista pohtia, kuinka alussa määritellyille tavoitteille on käynyt ja ovatko ne täyttyneet kurssin aikana.
17. marraskuuta päivitin hieman tavoitteitani ongelmalähtöisen oppimisen tultua konkreettisesti mukaan opiskeluihin. Tuolloin tavoitelistaani kuului uuden oppiminen verkkokirjoitusten lukemisesta ja kirjoittamisesta, hankitun osaamisensa tunnistaminen niin että siitä voisi myös hyötyä vastaisuudessa, itseilmaisun tiivistäminen tarpeen vaatiessa, sekä ongelmalähtöisen oppimisen hyödyntäminen. Kurssin koen vastanneen etenkin kolmaneen kohtaan, eli itseilmaisunsa tiivistämiseen. Kurssilla oli esimerkiksi blogiartikkeli, jonka sanamäärä oli osoittautua itselleni ongelmaksi - tuntui siis, että merkkimäärä oli ihan liian pieni. Kuitenkin tehdessäni kolmanteen opintopisteeseen johtavaa keikkaraporttiani Apulannan keikasta, havaitsin tiivistämisen olevan jo huomattavasti helpompaa, kun tiesi enemmän siitä mitä tulisi odottaa. Myös aiheen käsittelyn osasi paremmin rajata jo luonnosvaiheessa tehtävänantoon sopivammaksi.
Kurssi tarjosi kurkistuksen myös oppimislähtöiseen oppimiseen ja kurssin tiiviin aikataulun myötä myös verkkotekstien työstäminen paineen alla tuli ainakin tutuksi - jotain tarjottavaa siis ihan konkreettiselle kirjoitustyölle tuntuu löytyneen.

Mitä seuraavaksi?

Viimeisellä opintokerralla meidät haastettiin myös pohtimaan, mitä toiveita tai haaveita meillä on verkkokirjoittamisen suhteen tulevaisuutta ajatellen. Itselleni jäi edelleen tavoitteissanikin mainittu halu oppia kirjoittamaan parempaa verkkotekstiä ja tämähän ei onnistu muutoin, kuin asiaa harjoittelemalla. Kenties viimeistään ainejärjestöni web masteroinnista vastaavana toimihenkilönä tulen saavuttamaan ihan käytännön kehitystä verkkokirjoittamisesta, ehkä aloitan jonkin henkilökohtaisemman blogin kirjoittamisen tänne Vuodatukseen? Vaihtoehdot ovat ainakin monet ja aion tarttua tilaisuuksiin kehittyä paitsi verkkotekstien, myös muun kirjoittamisen saralla vielä runsaasti.

Tahdon kurssin lopuksi vielä kiittää opettajaa ja kurssitovereita antoisasta kurssista!